Antioxidanter, hvad, hvor og hvorfor
Antioxidanters betydning for dig

Denne artikel ser nærmere på antioxidanter og deres betydning for kroppen. Du kan læse om hvorfor antioxidanter er vigtige for kroppen og vores sundhed, samt hvad antioxidanter er og hvor du finder dem. Endvidere belyses antioxidanternes optagelse i kroppen.

Hvorfor er antioxidanter vigtige

AntioxidanterGennem livet vil der opstå iltning (oxidering) i kroppens celler og denne iltning skaber frie radikalier, der langsomt nedbryder kroppens væv, indre organer m.v. Det hele foregår på celleplan. De frie radikalier i kroppen angriber og nedbryder ikke bare cellerne, men også kroppens proteiner, fedtvæv m.v. Oxideringen og dermed skabelsen af frie radikalier, skader vigtige proteiner i cellerne og det medfører på sigt, at cellen svækkes eller dør. Nedbrydelse og svækkelse af kroppens celler bør naturligvis reduceres eller undgås og her komme antioxidanterne ind i billedet. 
 
Antioxidanterne svækker denne skadelige nedbrydelsesproces af kroppens celler og beskytter cellerne i kroppen. Antioxidanterne beskytter også kroppens celler mod at blive omdannet til kræft. Nogle antioxidanter hæmmer dannelsen af frie radikaler og andre forebygger, at de frie radikaler øges.

Hvad er antioxidanter

Antioxidanter er en benævnelse af alle de stoffer der hæmmer den oxidering der skaber frie radikalier, der medfører svækkelse af cellerne i kroppen, som er beskrevet ovenfor. Antioxidanter er udvalgte stoffer i naturlige fødekilder. Antoioxidanter er flere ting, f.eks. nogle vitaminer som a-vitamin og andre antioxidanter er farvestoffer vi finder i frugt og grønt. Endvidere findes der antioxidanter i f.eks. fisk, æg og olier. Antioxidanter er derfor ikke bare en slags stof, men alle de stoffer der hæmmer eller reducerer forøgelse af frie radikaler under oxidering i kroppen.

Typer af antioxidanter

Antioxidanter inddeles i to hovedgrupper. De primære antioxidanter hæmmer dannelsen af frie radikaler. De sekundære antioxidanter opfanger frie radikaler og forebygger at disse frie radikaler øges. Begge forebygger således at celler skades og nedbrydes i kroppen.

Optagelse af antioxidanterne

Uanset hvad vi spiser, så optager vi aldrig det hele. Der har været meget forsking omkring antioxidanter, der udelukkende er baseret på forsøg i reagensglas og ikke i menneskekroppen. Derfor har der været bragt mange artikler om hvor fantastiske udvalgte fødevarer er, selvom der ikke er belæg for at vurdere det. Undersøgelser af f.eks. et bær i reagensglas, viser selvsagt ikke, hvorvidt de høje indhold af antioxidanter reelt bliver optaget i kroppen.

På University of Alabama i USA har man undersøgt optagelsen af antioxidanter hos mennesker og konklusionen var, at kroppen ikke optager alle antioxidanterne, men at kroppen trods alt, optager en vigtig del af dem. Nogle antioxidanter optages nemmere end andre, men flere studier dokumenterer, at kroppen kan optage alle typer af antioxidanter i frugt og grønt. 

Andre undersøgelser viser endvidere at menneskekroppen bedst optager antioxidanter fra fødevarer og næsten ikke kan optage antioxidanter i pilleform. Betacaroten, som er vitamin A, optages relativt nemt i kroppen, så denne antioxidant er nemt at optage. En sund og varieret kost synes derfor at være den bedste kilde til at få tilført mange antioxidanter til kroppen.

Gode kilder til antioxidanter

Antioxidanter findes i en sund og varieret kost. De primære kilder til antioxidanter er:

Vitaminer

  • Vitamin A (Guleroden er den af vores grøntsager der gennem det høje indhold af betacaroten indeholder mest A-vitamin)
  • Vitamin C (Bedste kilder er peberfrugt, solbær, persille, grønkål, broccoli)
  • Vitamin E (Planteolier, æg, smør og fisk)
  • Vitamin B1 (Hvedekim, Torskerogn)
  • Vitamin B5 (Magert kød, mejeriprodukter, fisk, æg)
  • Vitamin B6 (Magert kød, grøntsager, mælk, fuldkornsprodukter)

Anthocyaniner
Det er farvestoffer, der ligger i plantens celler. Farvestoffet bestemmer frugtens farve og indgår også i planter, hvor farvestoffet bestemmer blomstens farve. Anthocyaniner er antioxidanter og findes primært i aubergine, rød grape, blåbær og kirsebær.

Konklusion

Antioxidanter er vigtige for kroppen, vores helbred og generelle sundhed. Antioxidanterne findes i en bred vifte af fødevarer. En sund kost baseret på højt indtag af grøntsager, frugt samt fisk, æg og kød, giver et naturligt højt indtag af antioxidanter og hjælper dig med at være sund og rask.

Antioxidanter findes naturligt i mange af vores lfødevarer. Du finder dem især i fuldkornskornprodukter, frugt og grøntsager, samt en lang række andre steder som f.eks. rødvin, planteolier og mørk chokolade. En kost med højt indhold af frugt, grøntsager og fuldkornskornprodukter er dermed med til at sikre et høj indtag af antioxidanter.