Spændinger i bækken og bækkenbunden
af www.massagecentret.dk

Bækkensmerter er meget udbredt blandt gravide kvinder. De fleste gravide vil på et tidspunkt under graviditeten opleve bækkensmerter og omkring 20% lider ligefrem af bækkenrelaterede problemer. Smerterne der opstår under graviditeten kan i nogle tilfælde fortsætte efter fødslen.

Der er flere årsager til at der opstår bækkensmerter under graviditeten og efter fødslen. Under graviditeten er kroppen væsentligt mere belastet fordi der sker store forandringer og fordi at kroppen bruger meget energi på graviditeten. Tyngdepunktet ændrer sig og kombinationen af en belastet krop og forandringer i tyngdepunktet udsætter bækkenet for et stort pres. Hormonet relaxin der spredes i kroppen under graviditeten gør også bækkenet smidigere og dermed mere påvirkeligt for det forøget pres. Oven I dette så vil maven, I takt med at den vokser, forstærke en rotation i underlivet, hvor underliv og vagina føres nedad, fordi maven skydes frem. Alle disse faktorer er med til at gøre, at man under graviditeten er ekstra udsat for underlivssmerter og bækkensmer.

Smerter i bækkenet skal tages alvorligt, da det kan være en indikation på, at man er ved at få en bækkenløsning. Gravide med smerter i bækkenet skal derfor gå til egen læge og få undersøgt bækkenet.

Hvad kan den gravide gøre mod bækkensmerter

Det er meget vigtigt at man skelner mellem bækkensmerter og bækkenløsning, da behandlignen er vidt forskellig. Nedenstående gælder udelukkende tilfælde hvor man har bækkensmerter og ondt I området omkring bækkenet, f.eks. balde, lænd, lysken og underliv. Spændinger og smerter i bækkenet der ikke skyldes en bækkenløsning kan behandles eller reduceres væsentligt med en række afspændende og smidiggørende øvelser.

Strækøvelser på baldemuskulaturen og lændemuskulaturen kan reducerer smerter, da de to muskelgrupper ofte er spændte, når man har bækkensmerter. Når det gør ondt i et område, reagerer man ofte ved at spænde i musklerne i området, og derfor er stræk ofte afhjælpende.

Aflastning er også vigtig. Da bækkenet er ekstra belastet er det vigtigt at man får pauser nok i løbet af dagen. Det er vigtigt at holde kroppen I gang, men det er også vigtigt at give den pauser, og gerne ofte når man er gravid.

Brug kroppen hensigtsmæssigt. Især når kroppen er belastet er det vigtigt at bruge kroppen på en afbalanceret måde. Når du sidder ned, så husk at rette ryggen og forsøg at holde bevægelser symmetriske.

Bevæg dig når det føles i orden. At holde kroppen i gang er en forudsætning for, at kroppen fungerer, men tilpas motion og bevægelser til hvad der føles ok. Hvis det gør ondt at gå hurtigt, så gå langsommere og tag eventuelt mindre skridt. Har du tidligere gået 20 minutter ad gange, så hold f.eks. en pause efter 10 minutter, hvor du samler kræfter igen.

Husk at lytte til kroppen. Du er den der er bedst til at mærke dig selv og din krop.

Behandling af bækkensmerter

Udover de ting du selv kan gøre, så er der også mulighed for, at få en professionel behandling hos en lægeeksamineret massør med speciale i bækkenproblemer.

I København har Massagecentret fokuseret på massage og træning af gravide. Behandlingen har til formål at reducere eller fjerne de spændinger der måtte være og samtidigt gøre dig i stand til selv at lave øvelser og selv at holde din krop fri for spændinger.

Graviditetsmassage - Gravid massage i København