Kaffe, sundhed og træning
Kaffe har flere positive egenskaber

Kaffe, sundhed, tr�ning og motionKaffe er for mange forbundet med hygge og er blevet en fast del af rutinen om morgnene blandt mange danskere, fordi kaffen er fyldt med koffein, der blandt andet mindsker vores træthed.

Kaffen har på trods af sine sundhedsfremmende egenskaber, ofte været udskældt indenfor helseverdnen.

Kaffe og sundhed

Kaffe beskytter kroppen
Kaffe er fyldt med antioxidanter, der beskytter alle kroppens celler mod den naturlige nedbrydingsproces. Flere undersøgelser har påvist, at især de antioxidanter som findes i kaffe, har gavnlige effekter på kroppen. På grund af antioxidanterne i kaffen har flere befolkningsstudier konkluderet, at kaffedrikkere har lavere risiko for at få kræft i mundhule, svælg, spiserør og tyktarm.

Kaffe slanker
En drik uden fedt og sukker, der giver energi er jo næsten for godt til at være sandt, og måske er det derfor, at kaffe er så udbredt i hele verden. Kaffe er udover the og vand, en af de få drikke der overhovedet ikke indeholder kalorier. Er du overvægtig, så er kaffe et godt alternativ til sodavand, juice, mælk eller energidrikke.

Kaffen opkvikker
Koffeinen har en opkvikkende effekt, fordi centralnervesystemet aktiveres i højere grad, hvilket øger koncentrationsevnen og virker opkvikkende.

Kaffe og træning

Kaffeforbrug sundhed Kaffe mindsker smerter i musklere ifølge studier i University of Illonois i USA. Koffeinen i kaffen påvirker de områder i hjernen og rygsøjlen, der spiller den væsentligste rolle for vores opfattelse af smerte. Alle kaffedrikkere vil nyde godt af en smertereduktion, uanset hvor meget kaffe man normalt drikker.
 
Kaffens høje indhold af koffein sætter gang i kroppen. Er du træt og uoplagt, så er kaffe en sund energidrik inden træningen. Det er vigtigt, at kroppen er frisk når du træner, så udover bedre performance under træningen, så reducerer du samtidigt risikoen for skader.
 
Kaffen øger din udholdenhed. Indtag af kaffe kan derfor påvirke idrætspræstationer og øger dit resultat af træningen, fordi du har mere udholdenhed under træningen.

Kaffens bivirkninger

Der er ikke dokumenteret langtidsskadelige effekter af for højt kaffeforbrug. Kaffe påvirker heller ikke hverken for højt eller lavt blodtryk.

Hos personer med visse rytmeforstyrrelser i hjertet og maveproblemer (dyspepsi), kan tilstanden forværres ved indtag af over 400 mg koffein, hvilket vil sige, meget højt kaffeforbrug.

De væsentligste bivirkninger af kaffe er, at du bliver friskere af kaffe og derfor vil kaffedrikning inden sengetid bevirker, at du vil have sværre ved at falde i søvn.

Kaffeforbrug under graviditet, kan også have bivirkninger hos barnet. Et normalt kaffeforbrug på to til tre kopper kaffe om dagen, påvirker ikke barnet under graviditeten eller under amningen. Drikker du over frem kopper om dagen, så kan det påvirke mælkeproduktionen, ved at du procucerer mindre mælk. Den mælk der produceres indeholoder mindre jern, hvis man drikker meget kaffe. Under amning kan man se, at stort kaffeforbrug kan medføre, at barnet bliver mere rastløst og uroligt. 
 
Høj kaffeforbrug kan medføre abstinenssymptomer, når man stopper med at drikke kaffe. Symptomerne er let hovedpine, angst, træthed og øget irritabilitet.

Kaffe og graviditet